Sabtu, 5 November 2011

SELAMAT MENJALANI IBADAH KORBAN

PEMBAHAGIAN DAGING KORBAN MENGIKUT SYARA'

Pembahagian daging korban adalah berpandukan sepertimana yang disyariatkan oleh syara‘. Hasilnya,
pembahagian daging korban dilakukan dengan penuh cermat dan berhati-hati, serta menjaga segala aspek yang dituntut oleh syara‘.

Pembahagian Daging Korban, secara ringkas, seorang yang menyembelih korban sunat untuk dirinya, adalah disunatkan membahagi daging binatang korban tersebut kepada tiga bahagian seperti berikut:

1. Sepertiga (1/3) untuk dirinya.
Disunatkan bagi orang yang berkorban itu memakan sebahagian daripada sepertiga sembelihan korbannya
sebagai mengambil berkat.

2. Sepertiga (1/3) untuk disedekahkan kepada fakir miskin. sepertiga yang disedekahkan kepada golongan fakir miskin itu wajib dalam keadaan mentah, iaitu tidak dimasak. Maka hak orang fakir miskin pada daging tersebut adalah untuk dimiliki. Adapun maksud ‘milik’ di sini ialah diharuskan baginya:
i) Memakan daging tersebut;
ii) Menjual dan seumpamanya.

3. Sepertiga (1/3) untuk dihadiahkan kepada orang-oang yang membantu kerja-kerja korban,. Mereka boleh jadi terdiri daripada ahli-keluarga, saudara-mara, jirantetangga, sahabat-handai, para pekerja dan yang seumpamanya (yang bukan daripada golongan fakir miskin).
Dicatat oleh Melayu Pasir Gudang

3 ulasan:

  1. bersyukur kita semua akan nikmat Allah pada kita.

    Allah boleh mencabut nikmat berfikir,nikmat makan,nikmat minum,nikmat sihat,nikmat tidur,dan nikmat segalanya.

    Ikhlaslah dgn Allah dan juga sesama insan.

    Selamat aidil adha.maaf zahir batin.

    BalasPadam
  2. Kelmarin...[07/11/11]..beberapa orang dari kalangan AJK Bhg Pdg Serai termasuk salah seorang dari mereka ialah Pegawai Perisik UMNO [JASA/JHEK], Mohd Bakhri Hashim turun Padang ke beberapa cawangan yang mengadaka ibadah korban, bagus inisiatifnya, yang lain-laintu pi mana, bayang pun tak nampak. Yang menariknya saya berkesempatan berbual dengan Pegawai Perisik tersebut yang berjawatan Naib Ketua UMNO Bhg Pdg Serai, beliau berkeyakonan tinggi BN Pdg Serai akan menang mudah dalam PRU ke-13 nanti. UMNO Bhg Pdg Serai bersiapsiaga 100%. UMNO bhg Pdg Serai tiada masalah, semuanya beres, tiada masalah. Tahniah kepada Pegawai Perisik ini kerana berani.......tapi siapakah calon-calon untuk PRU ke-13 bagi DUN Merbau Pulas, Parlimen Pdg Serai dan DUN Lunas........apakah UMNO Bhg Pdg Serai dah bersedia dengan calonnya ataupun bersedia untuk berebut calon dan bersedia macam PRU Ke-12 lalu untuk sabotaj rakan yang di pilih sebagai calon dalam PRU ke-143 nanti...ini yang mengelirukan dan memeningkan.....

    BalasPadam
  3. syabas dan tahniah kpd semua pimpinan negar kerana benar benar berkorban namun ada juga nampaknya d kalangan bapak menteri yg terlebih lembu,elok kalau d bantu lebih sedikit kpd tempat yg tiada adub atau ahli parlimen spt padang serai,syabas juga kpd kenyataan sdra bakri yg jelas syok sendiri menyatakan akan menang mudah pru ini,,saya amat berharap kita gandakan segala usaha dan rapatkan jurang pemisah di antara 4 kumpulan yg ada d pdg serai dan bila seruling d bunyikan maka kita akan perang habis habisan,jgn dana x turun ke bawah udah ler..naya...

    BalasPadam

b