Sabtu, 20 Mac 2010

MAMPUKAH PAKATAN RAKYAT

Benar atau tidak bahawa salah satu dari faktor PR berjaya mencuri undi dalam PRU12 ialah kerana mereka berjaya meyakinkan rakyat bahawa mereka akan mmerintah lebih baik dari kerajaan yang sedia ada jika diberi mandat.Untuk menambah meyakinkan rakyat,mereka mencipta Menifesto yang menjurus kepada Kerajaan Kebajikan kononnya meletakan kebajikan dan kesejahteraan rakyat di hadapan.Pengundi menjadi keliru waktu itu kerana PR belum pernah diberi kuasa.Mungkin apa yang mereka kata dan janji betul.Akhirnya mereka terjemahkan di atas kertas undi dan PR memerintah Kedah.
Setelah 2 tahun memerintah ,adakah rakyat nikmati apa yang dijanjikan? Kehidupan rakyat masih tidak berubah. Janji negara kebajikan tidak muncul-muncul.Rakyat di kampung-kampung tidak mendapat pembelaan.Ibu tunggal dan warga emas masih menunggu.Mana janji kerajaan Pas untuk membela nasib mereka.Wakil rakyat mereka hanya tahu berceramah. Banyak bermain politik dari membela nasib rakyat.Amat menyedihkan bila rakyat pergi mengadu kepada wakil rakyat tentang jalan rosak mereka hanya berkata " itu bukan kerja saya.Itu kerja umno". Repair jalan,buat jalan katanya itu kerja kerajaan pusat. Jadi apakah kerja kerajaan negeri.Pasai pa waktu dulu kerajaan negeri ada peruntukan untuk pembangunan kampung. Ke manakah perginya peruntukan kepada Wakil rakyat RM100,000.00 setahun. Kalau dulu peruntukan tersebut turun ke Pejabat Daerah dan DO yang uruskan perlantikan kontraktor.Tapi sekarang ini dengaq cerita projek turun dengan nama kontraktor sekali.
Adakah ini yang dikatakan kerajaan yang bersih?Persoalan sekarang ialah MAMPUKAH PR MENGURUS KEPERCAYAAN DAN MANDAT RAKYAT hingga PRU13. Jika tidak mampu,rakyat akan menghukum PR dan kembali ke BN. Sekarang rakyat sedang memerhati kemanakah perginya wang kerajaan negeri?Adakah wang tersebut akan keluar sebagai rasuah pilihan raya dua tahun lagi,kita tunggu dan lihat.BAGAIMANA MEREKA URUS EKONOMI DAN PELABUR ASING.Kerajaan BN dulu mampu tarik pelabur dari 1996-2008 sebanyak 23,000 juta tapi PR mampu tarik 35 juta selama 2 tahun memerintah.(BN = 1916 juta setahun. PR 14.5 juta setahun) lihatlah perbandingan pelabur asing melabur di Kulim Hi-Tech. Macam mana nasib pekerja kilang di Kulim jika PR terus dibagi mandat memerintah?