Jumaat, 12 Mac 2010

ROMBAKAN EXCO SELEPAS DUA TAHUN TADBIR


8 Mac genap dua tahun Pakatan Pembangkang tadbir negeri Kedah. Genap dua tahun juga berlaku perubahan Exco negeri Kedah.. Rombakan barisan Exco itu menyaksikan dua muka lama digugurkan dan diganti dengan dua muka baru. Meski pun Menteri Besar Kedah menyifatkan pengguguran dan rombakan potfolio itu merupakan perkara biasa, namun penjelasannya itu tidak boleh diterima bulat-bulat.


Dari segi logiknya, yang digugurkan merupakan mereka yang tidak mampu mengurus tadbir negeri dengan baik. Selepas dua tahun dilantik, baru MB sedar bahawa dikalangan Exco ada yang tidak mampu.


Persoalannya apakah dua Exco yang baru dilantik itu lebih bagus daripada mereka yang digugurkan? Mungkinkah terdapat Exco yang dilantik sekadar memenuhi kuota sepuluh orang kesemuanya. Adakah mereka yang dilantik mempunyai kelayakkan. Bagi Exco yang digugurkan, Kalau semasa menjadi Exco pun tak mampu buat kerja dengan baik, inikan hanya seorang ADUN kawasan yang mempunyai kuasa dan peruntukan yang terhad.


Bagaimana pula dengan kuota Melayu dari pentadbiran kerajaan negeri Kedah. Sebelum ini YB Rahdzi yang dilantik sebagai Exco telah diganti dengan YB Lim Soo Ne. Mana perginya kuota Melayu?


Apapun sekiranya perlantikan Exco dan rombakan potfolio ini masih tidak memberi sebarang impak, maka yang akan menerima kesan adalah rakyat negeri Kedah sendiri. Cuma nak tanya mana pi YB Gobalakrishnan?